new zealandd

Nya Zeeland som sagt..
Landet som har allt! Jag hade inte förväntat mig nånting, all säger ju att det är så fint och att man måste åka dit, men jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att det kunde vara så vackert, det kanske låter lite klyschigt, men satan vilket land.
Man kan åka igenom alla 4 årstiderna på en dag om man vill det.
 
Från att ligga på stranden i 30 graders värme till att vandra upp i bergen där det bara är några få grader, storm och moln så man inte ser 10 meter. Ner för bergen igen och kör till glaciärer från förra istiden, campa bredvid kristallblå forsar av glaciärvatten.
Bada, vandra och åka bil precis där dem spelade in sagan om ringen filmerna.
Första dagen när vi kom dit såg vi både sälar och albatross, vi bestämde oss för att trekka upp för ett litet berg som var 550meter, vi började faktiskt från 0, det tog oss inte mer än 2 timmar tur och retur, men det fick vi sota för de komande 4 dagarna..
Träningsverken från helvetet var på besök, vi såg nog fan värre ut än både japaneserna som vandrar i gucci dresserna och dem guidade turerna som klungas runt en stackars backpacker som trodde han skulle få ett lätt litet jobb som naturguide ihop när vi skulle ta oss nerför trappsteg de följande dagarna.
 
Men det är nog iaf ett av dem finaste lämderna jag har varit i och dessa 10 dagar var på tok för lite, vi tog oss runt hela södra ön, 284mil närmare bestämt och 2 veckor till hade inte varit för mycket.
 
Jag skulle egentligen ha klättrat upp för sydney harbour bridge som min 25 årspresent. Men tiden sprang lite iväg, så när vi var i Queenstown så hoppade jag istället Nya Zeelands HÖGSTA bungy jump på 134 meter! Dä ni, det är inget för er mesar.
Xtremt härligt att falla mot en ganska säker död om snöret skulle gå av, men som tur var höll det den gången oxå. Så tack så jättemycket Helene och Tibben för det hoppet.
 
Eftersom vi campade och försökte campa på gratisplatser hela vägen så har det både sina för och nackdelar. Fördelarna är ju självklara..det är ju gratis! Men eftersom vi är i ett land där allt vatten inte är jättevarmt och dusch finns allt som oftast inte på sådana campingar så blev det inget duschande förren näst sista dagen.
Och det gjordes på ett ställe med varma källor och utsikt över både berg och sjö. Det var rätt skönt att skrubba bort lager av äckel. Vi badade dock några gånger så så farligt var det inte.
 
Okey..nu får det var nog, som vanligt lovar jag bilder framöver, och den här gången ska det nog komma. Håll ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test