gili T

Ok, nu har vi varit på gili i 2 dagar och har precis börjat vår första hjälpen kurs, imorn börjar vi rescue kursen och 3 dagar senare börjar vi divemaster träningen.. yippi... 2 månader cirkus kommer vi vara på denna ö och jag kommer inte kunna skriva så mycket eftersom vi kommer göra i stort sett samma saker varje dag.. Dyka, plugga, äta, dyka, plugga, äta, dyka, sova... Men jag ska försöka om det händer nåt speciellt... Vi har dock hunnit med bali ett par dagar innan vi kom hit för att kolla lite utrustning och träffa joel och madde, det blev fest och det var kul😀 Det har hänt otroligt mycket sen vi var här senast för 4 år sen, nu är det nog 5 ggr så mycket hotel och affärer som förrut, det finns t.o.m läkare på ön nu... Va har det kanon, vi äter god lokal mat, vi bor i byn med lokalbefolkningen på ett jordstampat golv, vi bär slöja och mans muslim kläder, vi går upp varje morgon 04.00 för att be och mata tupparna, vi pratar t.o.m flytande indonesiska..men det är lugnt för det finns ingen malaria här... Alex har t.o.m lärt sig alla muslimska verser som kommer ut ur högtalarna 5 ggr om dagen..utantill..med melodi och allt.. Så allt är gött... Nu ska vi äta...

island time

Nu har vi kommit tillbaka till fastlandet efter några dagar på Tioman... Det har regnat och deg har regnat och emellanåt har vi oxå haft nöjet att höra böneutropen rakt in i hjärnan! 05.00 varje morgon vaknade vi upp av detta underbara ljud..tackar!! Vi vaknade oxå upp kl ca 07.00 av att taket höll på att explodera av ännu ett skyfall! Det skulle tydligen vara Väldigt mycket strandloppor på denna ö, men det fick vi ju inte känna av, spöregn och strand är ingen hitkombo.. Vi fick istället dricka billig öl, taxfree ö som det är så har dem en taxfree shop i "stan".. Vi gjorde iaf 2 dyk, fick se lite cuttlefish slagsmål, stim av stora barracudor och mycket annat stort😀 En av instruktörerna hade bott där i 1,5 år och det hade aldrig varit så strömt som då😃 Det var jobbigt men väldigt underhållande, fick bara passa sig så man inte dunkade in i nånting, som tur var så var det sidleds ström och inte upp och ner, då hade det varit farligt... Innan ön hann vi ju oxå med en dag i KL som spenderades på shoppingcenter...KUL?? Inte alls, samma skit som hemma men 1200 ggr större, men men happy wife happy life😊 Vi åkte ju oxå till en dykshop och jag köpte en dator och mask till min käraste, det är hon värd, och hon blev så glad så...nu fattas bara resterande utrustning, eftersom vi ska göra DMT!! DIVEMASTER TRAINING!!! Vi drar till perhentian kecil ikväll för att glutta om dyken och kvaliteten är bra, då kör vi! 4-6 veckor av intensivt dykande och pluggande = pro diver!! Dock måste vi nog tillbax till fastlandet för en läkarkontroll (dem måste tydligen ha det för att se så allt står rätt till) Nu hoppas vi bara att monsunen är över och dykningen är i världsklass.. Livet leker
Gud vad roligt vi hade här!!
Dessa små rackare såg vi igen, lika häftiga som sist!
Lillgrabben utanför dörren

lite bilder som lovat

Lite solnedgång över malapascua
Oj då, crispy noodles..(bara frida som hajjar)
Utanför rummet i coron,rätt soft
El nido svingar hett
Den gömda skogen, på en moppetur
See you next time!!!

filliss

Tack för den här tiden filippinerna..vi har gjort mycket, sett mycket, från palawan till Visayas, vraken i Coron till chocklad topparna på Bohol. 3 veckor har vi nu varit här och vi har sett det vi inte fick se förra gången, vi fick uppleva livet under ytan än en gång i detta paradis, men vi fick oxå bevittna vad vädret kan orsaka...tyfonen yolanda har inte varit snäll mot de små öar bl a malapascua... Vi har åkt motorcykel, tricykel, cykel, moped, bil, taxi, motorbåt, roddbåt, kanot och flyg..I detta land är det en omöjlighet att resa lätt... Vi har haft en underbar tid men det ända vi inte fick se var valhaj, han vill inte visa sig för oss... Vi har som sagt spenderat de sista dagarna på alona beach, vi gjorde 2 dyk där, riktigt fina med den bästa sikten än så länge denna trip...30 m.. Nu drar jag och alex vidare till KL några dagar och efter det blir det Pulau Tioman för mera tid under vattnet... Vi ska nog gå på bio i KL😊

alona beach

Malapascua - alona beach, båt, buss, båt, bil 8 timmar sisådär...det är nog det värsta i detta land, det är väldiga avstånd mellan varenda lilla ställe man vill sätta sin fot på.. Men vad gör det😀 Har ju semester... Aja, alona beach iaf, ett mini boracay utan nattlivet och partyfolk... Inte mycket att skriva om, vi har haft ett par riktiga slappdagar på playan..ett glas öl eller 5 på kvällen och så börjar det om igen... Idag ska vi antagligen hyra moppe och dra till choklad kullarna, vet inte till 100 vad det är men nånting säger mig att dem inte är gjorda av choklad😃 Imorn blir det dyk och en liten fågel har viskat i mitt öra att det är 30 meter sikt... Äntligen! Bilder, ja, internet suger så vi får se hur det blir med den saken...

malapascua

Efter en trevlig tid i coron med vrakdyk har vi nu åkt vidare med flyg,buss och båt till en pygme ö utanför cebus norra spets, Malapascua, ön som drabbades en av de hårdades av tyfonen yolanda, men rackarns vad fort det går att bygga upp den igen... Den är oxå känd för en av de få platserna på jorden kunna se threasure shark (rävhaj) en haj med lika lång bakfena som kroppen... Det dyket gjorde vi idag...04.00 gick vi upp för att få en glims av dem sällsynta varelserna... Volta i vattnet vid 06 och ner i det blå.... 70% chans att se dem och vi såg 4 st! Stora as... ca 3-4 meter men skygga... Juste vi håller på med en nitrox kurs nu oxå som gör att vi får dyka med en högre syrehalt vs kväve som ger oss en länge bottentid.... Certified Nitrox Diver! Hell yeah! Förutom dykningen så finns det inte mycket annat att göra, det finns bara ett fåtal palmer kvar så skugga på stranden är är svårare att hitta än en nål i en höstack... Tuppar finns det dock gott om..04.00 börjar dem gala ikapp och slutar vid 03.59... Öronproppar är ett måste! Det låter verkligen som alla har satt nåt i halsen... Vi har det iaf bra och bor på ett diveresort..pool,pingis,biljard och volleyboll allt till priset av 17000 per natt..ne inte riktigt så dyrt men fan 180 kr....😊 Vi blir nog kvar här ett par dagar till för imorn ska vi ut på en heldag nånstans och dyka lite för omväxlins skull... See u