HELA Burma

Hejhej,

Anledningen till att det inte har blivit så mycket bloggande sista tiden är för att jag som sagt har befunnit mig i landet utan teknologi…ingen telefoni, tv eller annat som man kan nå den yttre världen med…det ända Internet som finns är det slöaste som gud har skapat…det är som gjort för infödingar på stenåldern! Alla sidor utom facebook är blockade av den så kallade militär regimen….men eftersom 0.1 % av landets 60 miljoner invånare använder Internet här (alltså ca 6000 person totalt) så kanske det är förståerligt…

Men i alla fall… jag landade i Yangon den 16 mars och träffade direkt en kille från Schweiz som jag reste med sen dess… vi drog vidare efter bara en natt i Yangon upp till Mandalay som ligger 12 timmar med buss ifrån Yangon…

Det går inte riktigt att beskriva hur det ser ut där och eftersom jag inte har varit i Indien så berättade han att ett bra sätt att beskriva det var att det var en bra början, om man ville åka till Indien…det är så skitigt och folket är så fattiga att det inte finns ord för det…

Vi var ute och gick den första eftermiddagen när vi kom dit för att hitta busstationen där vi skulle köpa våra biljetter, och på bara ett fåtal timmar, kanske 2, var vi helt svart från stortån upp till knävecket…det kanske beskriver lite hur mycket skit det ligger på vägarna…

Jag har heller aldrig sett en sådan röd sol som det är i detta land på grund av alla avgaser från 1800-tals bilarna  som 99,9 % av alla som har råd med bil kör…antagligen är bensinen fullproppad med bly och typ 80 oktanig eller nåt…

Kvällarna i Mandalay var så disiga av alla avgaser att man inte såg ett smack…

Det är dock ett väldigt fint land med tanke på alla religiösa saker dem har här, som t ex var vi och tittade på världens största pagoda i Yangon, 32 meter hög och klädd i rent guld..det tog oss ca 2 timmar att gå runt den bjässen…

I Mandalay hyrde vi en varsin cykel och cyklade runt och kollade på när dem tvättade kläder i floden som ser ut som Ganges och besteg Mandalay hill, där man efter regnperioden när inte avgaserna skymmer hela stan, kan se ut över staden och alla dess pagodor och små hus, men även fast vi inte såg så mycket var utsikten där ganska fin…

Vi tog också en heldagstur från 8 på morron till 8 på kvällen, då vi besökte en hel drös med tempel, pagodor, munkboenden och också världens längsta teak bro på 1,2 km…mycket fina foton och många trevliga lokalbor blev det då…

på söndagen den 21 mars bar det av mot nästa anhalt, Bagan…vi tog båten kl 5 på morgonen på floden här, som många har sagt är alldeles för låg för att åka båt på just nu…menmen vi åkte och hoppades på det bästa, men det slutade med att vi gick på grund och blev fast där i 2 dagar innan vi blev tvungna att simma i land och gå tillbaka…Neee jag skojja bara!

Det gick bra men det var så satans kallt på morgonen, precis som varje morgon och natt här…det måste vara nåt sorts ökenklimat eller nåt eftersom det är så Jävla varmt på dagarna( hade 46 grader i skuggan en dag, värmerekord på 20 år sa dem) och svinkallt på nätterna…

Det tog 16 timmar med båten allt som allt, men vi träffade så mycket lokalbor som vi pratade med..eller rättare sagt försökte prata med…det blev mest teckenspråk och ljud..lekte med många barn och gav bort min lilla leksaksfyrkant till en av dem…

I Bagan hyrde vi cykel igen och cyklade runt och tittade på en massa pagodor…det finns över 4000 st bara i den här lilla stan, överallt var dem, stora som små-allt ifrån sten till guld. Vi fångade oxå solnedgången på en utskikspagoda…blev några bra bilder, men även fast luftföroreningarna är lite bättre i denna stad så är den fortfarande där och när solen går ner så försvinner den ganska fort, så vi såg inte så jätte mycket…

Vi tog bussen till inle lake på onsdagsmorgonen kl 04.00…glöm det jag har skrivit förut att den värsta bussresan i mitt liv var den i början av indonesien…den här bussresan var en mördröm…bussen var den äldsta lokalbuss du kan tänka dig..med 20 sittplatser och ett tak för väskor…tydligen måste man vara ute en vecka i förväg för att få någerlunda platser på bussen, men vi bokade dagen innan och när vi kom till bussen var det redan 9 personer för mycket…så dem fick trängas i mitten av bussen på plastpallar, och vi…vi fick sitta på TAKET… på taket fick vi sitta i 14 timmar på den värsta vägen nånsin, och det tog aldrig slut..det var samma skitväg hela vägen, om jag ens kan kalla det för väg..det var mest grus och sand och stora hål överallt och vi bokstavligen talat happade upp och ner på taket och försökte att inte bli träffade av elledningar och grenar…

vi tog oss fram tillslut till inle lake, kom hit på kvällen och allt var stängt…hittade ändå ett rumför 10 dollar som jag och daniel (schweizaren) delade...träffade oxå ett franskt par...otroligt nog är 95 % av turisterna i burma från frankrike...jag har bara träffat fransmän, men...vi drog iaf till en vingård dagen efter och satt där och provade 9 olika viner för 2 dollar...skitfin var det där och vi spenderade hela kvällen där...
dagen efter åkte vi ut på den här, enligt ryten, skitfina sjön...men det sög!! 10 timmar var vi ute och tittade på flytande byar och verkstäder...men men fick i alla fall några bra foton...

och på lördagen tog daniel flyget till yangon och lämnade mig ensam..igen..men den dagen spenderades ändå mestadels på toan pga magsjuka...inte så jätte kul... men jag hann ändå med att fixa och trixa lite innan mitt flyg till yangon på söndagen...

Mitt flyg skulle avgå kl 09.00 på söndagen….jag och 3 andra som jag träffade åkte mot flygplatsen vi 07.00 för enligt dem skulle det ta 1 timme dit…ungefär halvvägs blev det plötsligt världens traffikstoppning. Vi satt där ett bra tag, och när kl blev 8.45 och vi fortfarande stod kvar på samma ställe sa jag till dem ”fuck this! I take a motorbike instead”  så jag gjorde det…kom ungefär 25 meter när föraren blir stoppad av polisen..ahan säger då till mig: börja gå så kommer jag ifatt dig! Så jag gick därifrån med väskorna och allt, men han kom aldrig! Så jag gick och gick upp för berget och alla serpentinvägar och efter ca 30 min när kl var 09.15 och mitt plan skulle gått för en kvart sen, då ser jag att en buss har chrashat ner för berget och dem höll på att dra upp den…så kan det gå på de burmesiska vägarna!

Men iaf när alla bilar var borta och jag gick där själv i den stekande solen, kom det en minivan och plockade upp mig och stjussade mig till flygplatsen gratis…kl var 10.05 när jag kom inspringande där, och alla skrattade åt mig…och flygplanskrället hade inte ens kommit än! Det var min morgon från Inle lake…men det löste sig iaf till slut…

I Yangon chillade jag bara hela dagen, gick och la mig tidigt och sov en god natts sömn eftersom jag var tvungen att gå upp halv 5 imorse….

Så nu är jag alltså i Bangkok efter 2 spenderade veckor i Myanmar, åker ikväll ner till koh pha ngan och sedan vidare till kambodja igen, för att se det vi inte såg förra gången...så här kommer uppdateringen jag lovade er...
bilderna därifrån blir i nästa inlägg, har inte minneskortet med mig...

en kommentar till FlipHip och frida

de gick inte skriva tillbaka en kommentar sa jag skriver den har istallet...

tack tack det varmde i hjartat att hora...det var lite daligt att det blev lite hackigt i filmen pa ett antal bilder..menmen..haha ne jag forstar att det kan vara svart att prata svenska ibland..sjalv borjar jag nu tanka pa engelska nar jag sitter pa toa..har ju inte pratat svenska pa ett par dagar nu...skam att saga det men jag saknar dig oxa...
fy FAN va skont men kommentarer!!
HOR NI DET ALLIHOPA!
aa men det blir som sagt en update i thailand, det suger ju har...
och den dar bilden vill jag se nar jag kommer hem!!
da blir det tiger whiskey!!
haha ja da javlar:) ja jag ska forsoka ha det bra..det ar ganska mycket att ta in har i burma..lite annurlunda mot de andra landerna om man sager sa..men jag ger en update nar jag kommer tillbax till thai territorie..for daligt internet har...

yes

hej

40 min...

nu lyfter planet till burma om 40 min, saa nu drar jag

peaacee

slutet...

jag ber om ursakt for att det ar lite hackigt och knasigt i filmen pa vissa stallen men det blev fel nar jag laddade upp den...jag sager detta nu innan filip kommenterar!

Tack for att ni hjalpte till att gora denna resa till ett minne att minnas

?

Hej alla där hemma,

Idag åkte dem… just nu känns det faktiskt bokstavligt talat, FÖRJÄVLIGT!!!

Hemlängtan? Ja, vad är egentligen hemlängtan? Det är nog en väldigt personlig fråga… när jag har hört att människor har hemlängtan kan jag tyvär inte förstå hur det känns. Och ibland tycker jag bara att det är larvigt att nästan vuxna människor kan längta hem, jag vet att det låter som att jag är väldigt tragisk och inte har något att längta hem till, men det är tyvärr så jag känner, ibland tycker jag att det är väldigt skönt att slippa må dåligt av att längta hem, men ibland så skulle jag också vilja göra det.

När Filip och Frida sa att det ska bli så skönt att komma hem så kräktes jag nästan, för känslan av att komma hem till elände, vardag och rutin känns så långt borta och egentligen är det inte så jag vill leva.

Men! Idag är nog en av mina värsta dagar i mitt liv… jag vet inte hur mycket jag har gråtit idag…( och jag gråter faktiskt nu när jag skriver i detta nu)

Som sagt så har mina kamrater och min flickvän som jag älskar över allt, åkt hem idag, eller rättare sagt inatt, kl 05.00 åkte dem från hotellet och lämnade mig där…sen dess har jag suttit och funderat på hur jag ska få allt att gå ihop och om jag kommer att hålla tills jag åker hem…jag vet att det bara är en månad tills jag kommer hem och att jag förmodligen bara kommer att må så här fruktansvärt dåligt idag eller några dagar framöver.

Och om den där fruktade hemlängtan som tydligen drabbar alla homo sapiens och är en riktig svaghet hos människor och kan få även den starkaste personen att skaka och gå under isen, den! Den har jag nu känt på och det är som sagt en fruktansvärd känsla.

Just nu vill jag bara boka ett direktflyg hem så fort som möjligt. Men jag vet också att jag inte vill det innerst inne, och jag har faktiskt redan bokat både flyg fram och tillbaka från burma och en flygbiljett hem, så skulle jag bara skita i allt det och boka ännu en ruskigt dyr flygbiljett hem idag så skulle ju alla pengar vara bortkastade…

Jag får helt enkelt dra mig i kragen och rycka upp mig och sen se det från den ljusa sidan:

Jag kommer ju faktiskt att åka hem inom kort…

Att vara borta från den man älskar i några dagar är inte så farligt, det har jag varit massor av gånger, eftersom att jag vet att det bara tar en eller max ett par dagar tills jag får se henne igen. Men! Idag blev jag ledsen och började längta efter henne så fort hon vände ryggen mot mig, eftersom att jag vet att det är lite mer än en månad kvar till jag får se henne igen…DET SUGER!!!

Den här resan har förändrat mig på så många olika plan som jag inte ens visste fanns där. Vi har till exempel bott ihop nu, 5 månader, 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Ja det sätter sina spår när det helt plötsligt bryts av bara så där. Till och med Filip och Frida saknar jag! Det är ju dock inte så konstigt med tanke på att det är vi 4 som har varit med varandra hela tiden…

Jag vet att Frida och jag har gått varandra på nerverna så många gånger att det inte ens går att räkna på miniräknare…men när man tänker på det så beter sig syskon som lever ihop också så!

Filip och jag har inte umgåtts så otroligt mycket innan denna resa och visst kände vi varandra men inte som bästa kompisar gör. Men på dem här månaderna har han faktiskt (du får tycka annat och säga emot nu om du vill) men jag känner att han har blivit mer som en bror, inte bror som i syskonbror, men ni förstår, mer än en kompis.

Och Alex, ja min älskade flickvän som jag älskar över allt annat, vi har bott ihop, ätit ihop och delat på allt. Vi har varit sjukt förbannade på varandra, vi har varit otroligt glada och skrattat med varandra men mest av allt så har jag njutit varje sekund med henne. Under den här resan har vi nog kommit ännu närmare varandra än innan, om det ens går…

Men nu har dem åkt hem och nu saknar jag allt som jag har nämnt tidigare i texten, och jag skulle göra vad som helst för att allt skulle komma tillbaka igen.

Men jag ska försöka göra min sista tid på andra sidan jorden till en lika stor upplevelse som innan och försöka njuta den sista tiden och inte vara ledsen över det jag inte kan göra någonting åt.

~Allt har sitt slut~

...

jaha...nu har dagen kommit...dagen innan dem ska aka hem...

sorgligt ar namnet!

finns inte sa mycket att skriva om det...det ar bara valdigt trakigt att bli lamnad ensam utan varken min flickvan eller mina vanner...

men jag kommer nog klara mig...
\
vi har nu varit i bangkok i snart 5 dagar och sprungit runt pa shoppingcenter efter shoppingcenter hela dagarna...det tar faktist pa kroppen att gora det...pengar har det alltsa gatt at de senaste dagarna har i thailand...

och de ar ju faktist stora demonstrationer har i stan oxa och tydligen sa varnar UD turister for att ga ut pa gatorna...men vi har iaf bara sett valdigt glada gubbar och gummor med roda trojjor...

jaja vi ses igen i burma

bangkok...

bangkok..igen...

nu ar vi i bangkok igen for typ 4;de gangen nu...kom hit vid 6 pa morgonen igar och vi fick borja leta hostel direkt eftersom det var fullt eller for dyrt overallt...men till slut loste sig det oxa... vid halv 8 akte jag in till stan for att fixa mitt burmesiska pass pa ambasaden..det dick ju oxa bra..har dock inget pass tills pa mandag eftermiddag nar jag far aka in och hamta det igen...

vi akte ju hit far att dem skulle fa shoppa det sista innan dem akte hem...akte in till centrum, som ar helt sjukt stort och underbart, for att ga pa alla shoppingcenter som ar stora som stader( vi hann med 2 st)

akte hem igen och akte dit igen idag..det blev sa att det var jag som shoppade mest...(skulle ju inte handla nat innan jag akte hem) aja var tvungen att gora det iaf...

imorgon blir det weekend market..men vi far se hur det gar..det kommer ju vara stora demonstrationer i stan i helgen sa det kanske inte gar...

juste..ber om ursakt for forra inlagger som blev lite langt och kopierat etta antal ganger..

pai...

nu ar det inte langt kvar sa vi sitter just nu och kollar vilket shoppingcenter de 3 hemfararna vill aka till nar vi kommer till bangkok om 3 dagar...

men innan dess tankte vi ta och hyra en cykel och hojja runt i stan har och kolla lite vattenfall och lite utsikt fran bergen har...skulle egentligen gora en liten trekk men det ar sa sjukt varmt ute nu sa allt ar brunt och dott ute..det har inte regnat pa jag vet inte hur lange...sa VARMT ar vad det ar...men vi far se hur vi gor med den saken...

och jag haller pa att forbereda mig for att resa ensam i burma...det ska bli en utmaning...

filip och jag var lite xtrema harromdagen...vi drog till xtreme sport center nar damerna var pa shoppingrunda...filip var ju tvungen att hoppa bungy jump eftersom jag redan hade gjort det...50 meter dock sa han slog inte mig, fortfarande mes, skrek gjorde han oxa, som en mes, sen akte vi off road buggy- ungefar som en cross kart ute i djungeln- det var xtremt roligt, fast filip var mesig da oxa...

akte sen tillbaka for att kora en xtrem dataspelstavling, jag vann och filip blev annu mesigare...hann blev sa ledsen att hann gick hem och spydde och sket...han blev alltsa magsjuk pa kuppen...stackare...

aja nu ar vi har iaf..nu har vi akt ifran den nast storsta staden i thailand, chiang mai, och akt upp till en liten trekkingby som heter Pai, 3 timmar tog det att komma upp hit och det var 13 mil...48000 kurvor pa en serpentinvag uppfor berget, sen var vi framme.

aja nu ar vi har iaf..

lite pai..

ps...

just de filip fyllde ju faktist ar den 3 mars, det var darfor vi hade lite kalas pa kvallen...

fixat...

jag vet att det har varit lite tjall pa linjen nar det galler bloggen...men nu skall den fungera igen...fix ta till nagra drastiska atgarder, sa den ser inte likadan ut som den gjorde innan men det gar iaf lasa den nu...

befinner oss nu i den norra staden chiang mai,

gardagen tillbringade vi i en minibuss till burmas grans for att fixa 15 nya thaidagar...

tittade pa ett otroligt haftigt vitt tempel, varma kallor, minoritetsbefolknings by och den gyllene triangeln (BURMAS, LAOS OCH THAILANDS GRANS GAR IHOP SOM EN TRIANGEL)

traffat jocke, henka, eddy och danne hemmifran oxa...festade lite med dem igar och i forrgar de var trevligt...

och nu ar det i alla fall bestammt och bokat...jag flyger in till burma den 16 mars fran bangkok till yangoon...
det storsta problemet jag kanner ar att det inte finns en anda bankomat i hela burma, sa jag maste veta ungefar hur mycket kosing jag skalll ta med mig in i landet...traligt lage...

bilder pa lite tempel och sant kommer forhoppningsvis inom kort...